Tilbage til Kina 2007- siden - klik her

2007.

Det var godt vi havde byttet om på udflugterne, så vi skulle på Den kinesiske Mur mandag, for det var klart vejr. Vi startede fra hotellet kl. 8, da skulle hotelværelset være ryddet, da vi senere skulle med nattoget til Xi´an. Den bagage, som vi ikke ville have med, måtte blive på hotellet til vi kom tilbage fredag. Bagagen som skulle med til Xi´an blev kørt med en anden bus til banegården senere.

Vi besøgte først en cloisonnéfabrik, hvor der laves traditoniel emaljearbejde. Det var samme sted, som vi var sidste år....

arbejderne havde fået lidt bedre stole at sidde på, ellers kunne vi ikke se der var sket nogen forandring!

Den Kinesiske Mur besøgte vi  igen ved Badeling - ca. 80 km  nord vest for Beijing. Muren er her 8 m høj og 6 m bred. Den Kinesiske mur er over 6 000 km lang, arbejdet stod på over 2000 år. De første mure blev opført i 400 tallet før Jesus fødsel. Da kineserne blev forenet i år 221 f. kr. fødsel blev mere end 300.000 mænd sat til at sammenkæde de mange mure til én lang mur, vendt mod mongolerne. Arbejdet tog 10 år og resultatet var en jordmur i en skal af sten. Der siges, at mange arbejder endte deres dage som bygge materiale, men ingen er klar over, om det er 10.000 - 100.000 eller 1 mio. som døde.

Denne gang gik vi til venstre, da vi kom op på muren. Denne side skulle være mere stejl, her var ikke ret mange turister og heller ikke så mange sælgere! Her tæt ved Den kinesiske Mur er der også reklame for OL i Beijing 2008. Se billeder fra 1999 - klik her

I den forretning/cafe, der er lige inden vi går ned fra muren, var vi inde og købe kakao. Der var ikke andre en deltager fra vores hold!

Vi var ved Ming gravene og den tilhørende ånde-alle´. På p-pladsen var der rift om tomme drikkeflasker!

Her var også reklame for Ol.

Åndernes vej er 800 m lang,

der er 36 stenfigurer. Ånderne kan kun gå lige ud, så vejen er lidt snoet!

Vi spiste aftensmad i Beijing, inden vi skulle med nattoget - klik her