Tilbage til Cairo - siden - klik her

2.dag i Cairo var dagens program:

Sakkera med trappetrinspyramiderne - trinpyramiden

Besøg på tæppefabrik

Frokost ved Nilen

Pyramiderne på Giza og Sfinksen.

Vi havde sikkerhedsvagt med på hele turen. Vi startede kl. 8.45 fra hotellet for at være ved Sakkera - trinpyramiden, når der blev åbnet. Der var ikke andre busser end os, da vi ankom, så det var meget stemningsfuld at gå rundt i stilheden ved pyramiden (62 m høj). I det 27.årh.f.kr. konstruerede arkitekt  Imhotep trinpyramiden for Kong Djoser. Reliefferne, vi var inde og se, har originale farver og er de eneste fundne relieffer, som fortæller om livet, som det var før døden.

Vi kørte langs Nilen og var inde og spise frokost. Det var tydeligt at se, hvor jorden blev vandet, når Nilen gik over sine bredder. Vi var inde på en tæppefabrik, hvor der arbejdede en del børn. Guiden sagde, det var en tæppe skole, og børnene også fik undervisning nogle timer hver dag.

Så kørte vi til Giza pyramiderne - én af antikkens syv vidundere.

Inden vi kørte helt hen til pyramiderne, gjorde vi hold for at nyde udsigten, og herfra så det meget roligt ud! Alle i bussen ville gerne ind i Kheops - pyramiden (opført i 2551 - 2528 f. kr. af 2.5 million tons sten)  Guiden fortalte, at der kun kom 150 personer ind om formiddagen og samme antal om eftermiddagen, og da man ikke kunne bestille billetter i forvejen, var det ikke sikkert vi kunne komme ind, og der blev da også lukket for salg, lige da vi kom. Der blev noget utilfredshed, da der kom en bus efter os, og her kom deltagerne ind! Vi var inde i Mykerinos - pyramiden (opført i 2490 - 2472 f. kr.). Indgangen er 4 m oppe og gravkammeret  ca. 31 m nede, så folk med dårligt hjerte eller dårlig gående, blev frarådet til at gå derned. Bagefter kørte vi igen hen til Kheops - pyramiden og  her var et virvar af turister, sælgere - som var meget påtrængende, kameler med deres ejere samt skolebørn, som var på udflugt, så der var stor kontrast til stilheden ved trinpyramiden!  Nå sikkerhedsvagten hjalp med at jage de mest påtrængende sælgere væk!

Guiden kendte en kamelejer, som han sagde, ville rette sig efter den pris vi aftalte, så jeg prøvede en lille tur. Der kan læses meget om pyramiderne på "nettet".

Den store Sfinx er hugget ud af 50 mio. år gamle kalkstensklippe. Kroppen er ca. 73 m lang og ca. 20 m høj, ansigtet er 4,5 m bred! Foran Sfinxen ligger resterne af det såkaldte Sfinx - tempel. Her hørte vi om balsameringen.

Vi ville gerne se lysshowet ved pyramiderne, så vi gik på Mc Donalds om aftenen, og derefter tog Arne, Frede og jeg en taxa ud til pyramiderne for at se lysshowet kl. 19.30. Det var noget af en oplevelse, både taxa turen og lysshowet!