Til Andalusien oversigt - klik her

Tur til Granada

Afgang fra hotellet kl. 8 på en flot tur.

En overgang blev det diset, men det klarede hurtigt op igen, og vi kunne nyde den flotte natur.

Kaffepause.

Granada - blev betragtet som kulturcentrum, men havde en nedgangsperiode i 1800-tallet, nu er man igen ved at føre byen tilbage til dens fordums pragt.

Vi havde den første stop for at nyde udsigten over den gamle bydel.

Efter en rundtur i bussen,

gik vi en tur sammen med Adam.

Her ved statuen af Fernando og Isabel skulle vi mødes igen efter et par timer.

De katolske monarker byggede et overdådig katedral, og her blev de begravet. Gran Via - arbejdet på domkirken begyndte i 1523. Her var vi ikke inde, men den overdådig dekoration omkring alteret er dækket med bladguld, og skal være et vidne om de ufattelige rigdomme, Spanien plyndrede kolonierne i Latinamerika for, men Frede og jeg valgte at besøge ....

... Capilla Real - det kongelige kapel som blev bygget 1505 - 1507. Det er symbolet på den kristne erobring af Granada, samlingen af Spanien. Ved siden af Fernando og Isabel sarkofag er der sarkofag af deres datter Juana la Loca (Johanne den Vanvittige/den skøre) og hendes mand Felipe el Hermoso (den smukke). En trappe fører ned i krypten, hvor de ligger i blykister. I 1492 faldt Granada til Fernando og Isabel. Der er også et lille museum bl.a. med Isabels krone, scepter og bibel. Fotografering var forbudt - herunder er kopi af pjecen derfra:

Da Frede og jeg ikke ville bruge tiden på at sidde og spise, havde vi taget madpakke med, så vi havde tid til at gå rundt i området.

Både efterårs farver og julepynt! I følge guiden plejer træerne ikke at holde bladene så sent på året.