Tilbage til oversigten - klik her

Afgang fra Billund kl. 16.20 over Sverige derfra til Istanbul.

Vi mødtes med Gundhild på Esbjerg banegård, og Frede kørte os til lufthavnen.

Ved check ind stod det fly nummer som vi skulle med fra Sverige. Personalet i Billund mente vi bare skulle mellemlande der, selv om jeg ved henvendelse til Tss-travel ca. 8 dage før havde fået oplyst, at vi skulle skifte. Nå det ville være noget nemmere at blive i flyet. Det regnede og blæste både i Billund .....

og i  Arlanda lufthavn (Stockholm) hvor vi måtte blive i flyet, så det var fint. Der blev foretaget sikkerhedscheck på flymotor.

Ikke alle rejsedeltager fra Billund var klar over der ikke skulle skiftes fly så nogle gik ud, for at komme ind til andre pladser senere! Der var nogle problemer med pladserne i flyet, da der var mange ledige pladser fra Billund, måtte vi ikke sidde på de sæde nr. vi havde - det var på grund af vægtfordeling i flyet. Hvorfor en del passager så blev flyttet rundt i Sverige, fandt vi ikke ud af, for da blev flyet næsten fyldt op.

Flyturen gik uden problemer. I Istanbul skulle vi gennem paskontrol inden vi fik vore bagage udleveret. Vi blev modtaget i ankomsthallen af nogle mænd, som sagde hvilke bus vi skulle med, Gunhild og jeg skulle med bus nr. 4. Det viste sig vi skulle vente inde og her blev "de forskellige busnummer " så hentet. Nå det lykkedes os at finde den rigtige bus, som havde nr. 272! Vi måtte vente noget tid i bussen, da der mangledes 1 rejsedeltager, men hun blev fundet og godt midnat kunne vi køre til hotellet ca. 1½ times kørsel.

Vi havde 2 guider og guiden Ismail bød velkommen, spurgte om alle kunne forstå engelsk, da nogle mente at han skulle tale langsomt, spurgte han om vi hellere ville have det på spansk eller tysk, men der blev svaret nej, hvortil han sagde "Nå skal vi så bare tage det på dansk!" ja han havde tyrkiske forældre men kommer fra Odense! Vor danske guide (dansk statsborger) Ismail brugte tiden i bussen til info møde bl.a. angående de ting som kunne vælges. Jeg havde aldrig været i Istanbul før, og ville gerne se så meget af byen som muligt (det sammen ville Gunhild), så derfor købte vi oplevelsespakken (pris 820 kr.) med: Bosporus flodtur, Istanbul by Night samt kappadokisk aften (har set "Tyrkisk aften" nogle gange men ikke kappadokisk aften). Desuden indeholdt pakken også 6 x frokost, men Ismail sagde det var ok hvis jeg ikke ville ind og spise, da jeg på de 2 andre ture syntes det var mere spændende at se noget i mens. Vi fik også at vide, vi ikke måtte drikke vandet. Vi kunne købe drikkevand i bussen for 5 euro - så måtte vi drikke så meget vand vi ville på hele turen. Vi skulle også passe på med ikke at fryse, da det ofte er grund til maveproblemer, så Ismail sagde ingen shorts og sandaler på turen, nå det var der nu heller ikke vejr til! Ismail sagde, at fordi han er dansk statsborger må han ikke være guide alene i Tyrkiet men skal være sammen med en tyrkisk guide, derfor er de 2 guider og de deler opgaven sådan, at Ismail fortæller/forklarer og den anden guide står for de praktiske ting.

Flot pyntet - "stjernen" på juletræet er lysekronen!

Ismail fortalte, at de fejrer ikke juleaften, men der er pyntet til nytår!