Til Toscana forsiden - klik her

Firenze d. 21. okt.

Kl. 8 startede turen til Firenze.

Flere gange skulle der betales vejafgift, men der var "chip" i bussen, noget lignende brobizz, så vi kunne bare køre.

Kort inden Firenze holdt vi tissepause. De fleste steder koster det ½ euro at benytte toilettet. Der var toilet i bussen, men vi blev bedt om at betragte det som et nødtoilet, så det skulle helst ikke bruges.

Det finregnede, så gadesælgerne havde travlt, da vi stod af bussen, de håbede på at sælge paraplyer eller regnslag!

Der var mange gadesælger - men ikke meget handel!

Der var noget uenighed om, hvor vi skulle mødes med Carl, som skulle hente nogle af rejsedeltagerne, der kørte med taxa. Flere af os holdt på, det var her, og det kom til at passe. Der var mange andre turister, så selv om Carl havde en rød jakke på, kunne det være noget svært at se ham.

Vi fulgtes med Carl hen for at mødes med den danske lokalguide kl.11.30.

Hun var åbenbart forsinket, så Carl fortalte noget om livet i Firenze,

indtil der kom en ung fyr, som delte "høretelefoner" ud,

og så dukkede guiden op. Hun sagde, at vi kunne starte inde i Basilika San Lorenzo, hvor vi kunne sidde ned, mens hun fortalte en del om stedet og Firenzes historie.

klik på billedet og se Basilika San Lorenzo

Derefter startede rundturen, og det var holdt op med at regne. Guiden sagde, at man ikke kan opleve Firenze på én dag, men vi kan få en hurtig gennemgang og finde ud af, hvad vi gerne vil se næste gang, vi kommer til Firenze.

Dåbskapellet - Battistero - var pakket ind, da det var under restaurering. Bl.a. er Dante døbt her. Det er byens ældste bygning og blev bygget mellem 1060 og 1120, måske en rekonstruktion af en bygning fra 600-tallet. Blev anvendt som byens domkirke, indtil den nye blev bygget i 1228.

Domkirken - S. Marie del Fiore - er kæmpestor - man kan ingen steder fra se hele kirken, som kan rumme 20.000 mennesker.

Det er muligt at gå op til domkirkens kuppel. I følge guiden er der ikke gjort meget ud af domkirken indvendig. Det ville man ikke bruge penge på, da man regnede med, at turister alligevel ikke ville bruge tid på at gå ind i domkirken! Herdis og jeg var eninge om, at hvis vi havde tid senere, ville vi ind i den, men det nåede vi nu ikke!

Mange bygninger er meget smalle og høje!

Der oppe ad trapperne, er det forbudt at spise eller drikke!

For italienerne er det åbenbart alt afgørende med "det rigtige" tøj, også til børnene! Vi fik at vide, at børnene meget gerne må løbe rundt og larme m.m. men hvis de kom til at spilde/eller på anden måde grise deres tøj til, så kunne det godt ske, det vankede!

Her ved triumfbuen sagde vi farvel til lokalguiden, og vi havde nogle timer til rådighed.

Herdis og jeg skulle lige gennem triumfbuen!

Efter vi havde spist "madpakke", gik vi på markedet men købte intet!

Rører man vildsvinet på trynen, betyder det at man kommer tilbage engang, og jeg har rørt den!

En speciel gadeudsmykning!

Ponte Vecchio opført efter 1345 - ta´ med ud på broen - klik her

Vi blev enige om at droppe besøget i domkirken og i stedet se noget af byen.

Her fik vi drikkedunkene fyldt op.

Flot indgang og flotte dørklokker!

Mange små forretninger.

Tilbage ved samlingspunktet,

også her var der mulighed for at handle!

Meget smalle facader!

Tilbage langs floden, for at komme over på den anden side, hvor bussen skal hente os.

Ved busstoppestedet prøvede gadesælgerne at gøre en god handel, og nogle fik solgt noget.

Farvel Firenze nu går turen tilbage til hotel Santa Chiara.