Tilbage til Bornholm siden - klik her            Til Danmark siden - klik her

Vi sejlede med både derover og tilbage. Sejltiden fra Ystad til Rønne 1 time15 min, farten ca. 75 km. i timen, og der kan være godt 1000 passenger ombord. Færgen kan klare 3 meter høje bølger uden problemer. Vi sejlede i vindstyrke 9 -10, det var fint. Sejltiden med den normale færge er 2½ time.

På Bornholm, som er 588 km2, bor 42.817 (i år 2009), i højsæson er her ca. dobbelt så mange, besøges af 800 tusinde turister årligt.

Søndag morgen startede vores guide Bente med rundt på turene. Hun fortalte meget bl.a. at der ingen herremænd/ herregårde havde været på Bornholm. Prisen på jord var steget  700%, i løbet af de sidste 10 år, så det var et stort problem for de unge landmænd. Førhen var Bornholm dækket af skov, men alle træer blev brugt til huse og skibe. I begyndelsen af 1800 tallet anlagde Hans Rømer Almindingen. Han opførte en 10 km lang stendige rundt om Almindingen, for at holde husdyrene ude. Det var bønderne meget imod, men det virkede, og skoven voksede hurtigt op, i følge guiden, er det nu Danmarks 3. største skov. På grund af klimaet vokser der  flere slags eksotiske planter på Bornholm.

I Bastmose kørte vi forbi resterne af det væltede træ" Syvmasteren". Det var et syvstammet grantræ, der væltede i stormen 1996, og i følge guiden, var det en stor sorg for bornholmerne, som valfartede til stedet

Bornholm har også en vinavler, som bl.a. laver "Brixtofte Light" til 899 kr. på flaske. Jesper Poulsen på Lille Gadegård får EU støtte, så han må ikke sprøjte. Guiden fortalt, at han på et spørgsmål, om hvordan han holder fuglene væk svarede, at han bruger at sætte et billede op af Pia Kjærsgård!

Der blev gjort meget for at være en "grøn" ø, på Bornholm er der ingen cykelstier! For nogle år siden søgte de EF om tilskud til cykelstier, men fik afslag. Der søgt igen til "cykelveje", og så blev der givet tilskud! Nu er der ca. cykelveje på Bornholm, det skete dog, at bussen kørte derpå!

På Bornholm er der mange møller, i 1658 blev det tilladt, at lave sin egen mølle uden at betale afgift. De har over 1000 vindmøller - 10% af deres energien får de fra vindmøller.

På klippen blev der under krigen malet et hadekors, næste morgen var det malet over med er Dannebrogsflag. Det blev ændret flere gang, men hver gang igen malet over med Dannebrog, til sidst fik flaget lov til at være, og hvert år siden er flaget bliver malet igen.

Hasle, tidligere fiskerby, her er nu bygget dyre huse ved havnen, og planen er, at nu skal kornsiloen laves om til ejerlejligheder. Der er ingen højhuse på Bornholm, her må kun bygges op til i 3. etage.

Der er kommen mere krav til busser, som kører i storbyerne, så en del busser er solgt til Bornholm. Her bruges busser i mange farver, vi så endda en Tigerbus.

Mellem Svaneke og Gudhjem er bautastenen "Hellig kvinde med sine 10 børn", her skal man huske at hilse pænt, ellers betyder det uheld. Det er en stenrøse, hvis 11 sten i følge overleveringerne udgør en kvinde og hendes børn, der blev forvandlet til sten.

Den første dag vi var på tur, fortalte guiden Bente også om dyrelivet på Bornholm. Her er mange slags fugle, rådyr, harer og kaniner, men ingen rovdyr, måske en mink, som er sluppet ud, ja de har også bjørne på Bornholm, men det skulle vi høre om senere! Ingen af os, havde set nogle bjørne, så den sidste dag, måtte vi køre en lille omvej for at se bjørnene her - hentet hjem fra Amerika!

Vi holdt også et sted, hvor tiden på uret passede nøjagtigt med tidszonen.

Guiden fortalte om mange forskellige ting, bl.a. om Krølle Bølle og hans familie - trolde som man kalder "de underjordiske", og som man ikke kan se.

Der er nogle, som ikke synes, det er "rigtige" bindingsværkshuse, der bygges på Bornholm, da træ er dyrt, så husene har ikke træbjælker for oven og forneden.

Vi hørte lidt om at bo på Bornholm, her siger man ikke personernes navne, men omtalte personerne med "dem fra -  gårdens navn".

Det med afstande er meget forskelligt, hvordan man ser på det, guiden hørte, en dame sige, at når hun skal helt derhen, så skal det passe med, hun kan spise middag, og det var en afstand på 20 km!

Guiden fortalte om at være Førder, dvs. tilflytter til øen.

Vi hørte om granittyper, alder m.m. om helleristninger, ja hun fortalte rigtig meget og var ofte i gang, inden alle var kommen ud af bussen.

Onsdag morgen kl. 9 begyndte vi at pakke bussen for at køre til Rønne kl. 9.15

Der er priskrig på flybilletter, så lige nu det er næsten billigere at flyve end at sejle til Bornholm.

Vi var i Rønne i god tid, og kunne se færgen komme i havn.

Vi ankom til Ystad efter planen.

Vi kørte langs strandvejen i Skåne, en flot strækning

flot rundkørsel med palmer!

Som på vejen derover fortalte chaufføren om de forskellige ting vi kørte forbi ,

og om de forskellige broer vi kørte på bl.a. deres konstruktioner.

Efter frokostpause på en rasteplads på Sjælland fortsatte vi til Odense, hvor 2 skulle stå af, derefter til Middelfart, hvor der ventede minibusser på at køre os hjem. Det gik fint, og vi kom godt hjem efter en god og spændende tur. Hotellet, maden, personalet, buschaufføren samt guiden, ja det hele var godt. Balka ligner meget landskabet her omkring - fladt. Hotellet ligger perfekt, hvis man gerne vil bade eller ligge ved vandet og badestranden var fin. Vi er glade for, at vi fik set så meget og hørt så meget om Bornholm.