Til Andalusien oversigt - klik her

Gibraltar - udflugt d. 13.november.

Ved ankomst til hotellet om aftenen fik vi udleveret et brev fra Adam (som skulle være guide på udflugterne), sammen med nøgler til værelset. I brevet stod der "13/11- kl. 8.30 udflugt til Gibraltar, engelsk koloni ca. 1½ times kørsel fra Fuengirola. Husk at medbringe pas på denne tur, da det skal vises både ved ind og udgang til Gibraltar." Der var mange, som mødte op foran hotellet, da rejsedeltager fra Kastrup, som var ankommen aftenen før os, også skulle med på samme udflugt.

Først da turen startede, fandt vi ud af, at fyren i den sorte læderjakke er Adam - rejselederen. Han havde modtaget rejsedeltagerne fra Sjælland i lufthaven, og de havde desuden haft en informationsmøde næste formiddagen og derefter fået en lille rundtur i byen (noget som vi var nogle stykker, der også gerne ville have haft - særlig rundturen!).

Det var fint vejr på "solkysten".

Efter en kort pause ved en servicestation gik turen videre mod Gibraltar,

som kunne ses på lang afstand. Vi talte om, at det også så ud til, at vejret ville blive som i England!

Gibraltar - knejser 426 meter op over havet, er 4,5 km lang og lidt over 1 km bred. Klippen blev taget af Englænderne i 1704. Spanien har gjort flere forsøg på at få Gibraltar tilbage, men efter den store belejring i 1779, gav Spanien op. General Frenco lukkede grænsen til Spanien i 1967 og den blev først genåbnet i 1985. Nu kommer her kommer ca. 4 millioner gæster over grænsen ved La Linea.

Efter vi havde vist passene frem - vi skulle bare holde dem op - mens toldbetjenten gik fra fordøren og ud gennem bagdøren i bussen, kunne vi køre ind i Gibraltar,

men vi skulle lige holde tilbage for et fly - ja vi skulle køre over landingsbanen!!!

Adam var ikke med,

men vi var med på en engelsk guidet tur til "The Rock", og her kørte vi i 2 minibusser. Vor chauffør var flink og fortalte meget på turen.

Heldigvis fik vi godt vejr.

Europa Point -

har udsigt over Gibraltarstrædet til Nordafrika.

Jernringene ( der ses én ved gul maling) blev brugt, da kanonerne skulle trækkes op ad klippen. Soldaterne havde 50 km lange tunneler i klippen, hvor der var indrettet barakker og lagerrum.

Efter besøg hos Gibraltar-aber og drypstenshule gik turen tilbage.